MUZEUM POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY

Ke Karlovu 1, 120 00 Praha 2 najdi na mapě >>

telefon: 224 923 619 pokladna: 974 824 855

Vstupné

Plné vstupné: 100,- Kč
Snížené vstupné: 50,- Kč
(děti od 6 let, studenti, senioři nad 65 let, ZTP)
Rodinné vstupné: 200,- Kč
(2 dospělí + 2 děti)

Otevírací doba

pondělí: zavřeno
úterý - neděle: 10.00 - 17.00

Dnešní program

Dopravní hřiště pro veřejnost
2. 6. 2020 — 31. 10. 2020

Běžící výstavy

Křižovatka cest
Stejnokrojové doplňky aneb Drobnostmi to začíná
Policejní pyrotechnici včera a dnes aneb Jdeme tam, odkud ostatní utíkají

Stálé expozice

Boj policie proti drogám
Ochrana osob a majetku
Ochrana obyvatelstva
Letecká služba Policie ČR - Napříč časem
Sto let bezpečnostních sborů

Dopravní hriště

čt 13—15 h
so/ne 10—12 a 14—16 h

Slavín

Databáze padlých

Muzeum
						Policie České republiky - areál Karlov, Praha 2-Nové Město -
						idatabaze.czMuzea
						- idatabaze.cz

Fotografie vrtulníku VR-3.1

Letecká služba Policie ČR navazuje na tradici Četnických leteckých hlídek, založených roku 1935. Od té doby naše policejní letectvo několikrát změnilo svůj oficiální název a postupně používalo na padesát různých typů pozorovacích, kurýrních, dopravních, stíhacích i cvičných letadel a vrtulníků. Jedním z nejzajímavějších strojů byl vrtulník VR-3.1, jehož fotografie jsou ve sbírkách Muzea Policie ČR.

V létě roku 1945 nalezli technici v Libouchci u Podmokel a v Rabštejně u České Kamenice součástky a zařízení pro výrobu německých vrtulníků Focke-Achgelis Fa 223. V továrně Avia v Praze-Letňanech poté smontovali dva stroje. Jeden z nich pod označením VR-3.1 převzalo v létě roku 1948 Letectvo Sboru národní bezpečnosti (SNB). Používalo ho k pozorovacím a transportním letům, při nichž budil značnou pozornost veřejnosti. Měl světle šedý nátěr s červenou přídí a imatrikulací OK-BZX. Nejznámější je jeho nasazení k řízení dopravy v červenci 1948 v Praze při XI. všesokolském sletu. Byl také využit v zemědělství při chemickém postřiku polí. Dne 18. února 1949 kvůli technické závadě nouzově přistál u Týna nad Vltavou, dvoučlenná posádka vyvázla bez zranění. Po opravě v továrně Avia zůstal ve stavu Bezpečnostního letectva (BL) do roku 1950. Poté stroj převzalo vojenské letectvo.

Dvourotorový univerzální vrtulník VR-3.1 (Fa 223) měl výšku s rotory 4,36 m, průměr rotoru 12 m, délku trupu 12,25 m a max. hmotnost 4 315 kg. Dosahoval max. rychlosti 176 km/h, stoupavosti 4,06 m/s, dostupu do výšky 4 875 m, doletu 437 km a vytrvalosti letu 2 hod. 20 min. se zásobou paliva 490 l. Vzletový výkon motoru: 746 kW.